Tips Pelajaran untuk pelajar
TEKNIK PEMBELAJARAN BERKESAN:
(Semasa P&P oleh guru atau belajar sendiri)
Step 1: Membaca sepintas lalu untuk mendapat idea keseluruhan.
( 3 - 4 minit)
Step 2: Menanda / menggaris 5 – 7 perkataan yang dianggap penting.
( 3 minit)
Step 3: Menulis /menyalin 5 – 7 perkataan tersebut dalam buku nota.
(3 minit)
Step 4: Membina ayat dari 5 – 7 perkataan tersebut berdasarkan teks sebagai isi
Penting. ( 10 minit)
Step 5: - Berbincang dalam kumpulan tidak melebihi 4 orang tentang isi penting
untuk perbandingan.
- Senarai semula isi-isi penting hasil dapatan perbincangan.
- Rujuk guru untuk mendapat kepastian tentang isi-isi sebenar.
- Buat pembetulan jika tidak tepat
( 15 minit)
Step 6: Buat peta minda dari perkataan penting untuk melihat hubungankait antara
perkataan dan susunan aliran perkembangan idea.
(10 minit
Step 7: Jawab soalan-soalan tahun-tahun yang lalu (past year questions)
(15 minit)
- Masa boleh diubahsuai mengikut kesesuaian.
SAA.
DAPATAN HASIL KAJIAN TEKNIK PEMBELAJARAN BERKESAN:
1. Nama guru pelaksana: En.Saad b Ahmad dan Pn Arnaliza bt Anuar.
2. Sekolah: SMK Telok Air Tawar, 13050 Butterworth, P.Pinang.
3. Kelas: 4SN1, 4SN2 dan 5SN1.
4. Bil. Pelajar yang memberi respon: 31 [Melayu:22(L/P:4/18), Cina:7, India:2]
Bil | Faktor Kebaikan | Frekuensi | Catatan |
1 | Berkesan | 15 | |
2 | Mudah faham | 10 | |
3 | Dapat mengingat | 5 | |
4 | Bantu membuat nota | 4 | |
5 | Bagus dan mamberangsangkan | 4 | |
6 | Baik | 3 | |
7 | Senang dilaksanakan | 2 | |
8 | Lebih memahami | 2 | |
9 | Lebih sistemetik | 2 | |
10 | Dapat berbincang/berinteraksi | 2 | |
11 | Tidak buang masa | 1 | |
12 | Sangat membantu | 1 | |
13 | Akan terus gunakan | 1 | |
14 | Dapat manafaat | 1 | |
15 | Efektif | 1 | |
16 | Dapat kenalpasti kelemahan diri | 1 | |
17 | Dapat tingkatkan pelajaran | 1 | |
18 | Banyak latihan | 1 |
6:13 AM
|
Labels:
tips
|
This entry was posted on 6:13 AM
and is filed under
tips
.
You can follow any responses to this entry through
the RSS 2.0 feed.
You can leave a response,
or trackback from your own site.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment