Dua bulan sahaja empat kematian di Kampung Guar Kepayang



Dalam masa dua bulan sahaja empat jenazah bersemadi di Masjid Tuan Samad, Permatang Sungai Dua..  Kesemuanya adalah penduduk Kampung Guar Kepayang.  Tiga antaranya lelaki iaitu Abang Yusuf yang dulunya menaiki Vespa atau lebih senang dikenali merupakan ayah kepada Mohd Zaki, Mohd Zaini dan Zakri.

Keduanya, Mohd Noor Yahya bekas Ketua Pakatan Pemuda Guar Kepayang yang meninggal seorang balu dan tujuh orang anak yang masih kecil.  Beliau meninggal akibat sakit jantung.  Allahyarham merupakan kakitangan di Pejabat Barita Harian, Peai.

Ketiganya ialah tukang masak yang begitu sinomin dengan kenalikan masakan terutamanya di setiap rumah kenduri di Guar Kepayang.  Masakanya yang paling istimewa ialah 'Daging Pesamah', 'Air Asam' atau 'Kerabu Taugeh' yang diramas menggunakan tangan.  Jika sesiapa yang datang kenduri di kampung ni pasti menjilat jari jika makan dua atan tiga sajian tersebut.

Tapi, apa boleh buat sekarang ini dah ramai menggunakan khidmat Katering maka sajian istimewa itu agak tenggelam.  Apa pun para jemputan boleh tanya pada tuan kenduri yang mana mereka pilih samada Katering atau masakan orang kampung.  Kalau masakan orang kampung pasti dua atau tiga hidangan itu wujud.

Keempat jenazah yang dimaksudkan ialah Jang Bibah emak kepada Ustaz Hashim yang tinggal di hujung kampung sebelah Guar Kepayang utara.  Allahyarhamah merupakan orang tua lama di kampung berkenaan.


1 comments:

Mamamirul said...

Bagaimana hubungi tuan ya? Ayah saya orang Guar Kepayang. Maknya saudah.. adik tok njang. .

Designed by Posicionamiento Web | Bloggerized by GosuBlogger | Blue Business Blogger