Sembahyag Sunat Aidil Adha di Dataran Guar Kepayang.

Oleh : Tuba

Seperti biasa masyarakat Kampung Guar Kepayang keluar ramai-ramai ke Dataran Wakaf di hadapan surau untuk bersama-sama menunaikan Sembaynang Sunat Aidil Adha. Ada juga orang kata kenapa suka buat sembahyang di luar surau tidak dalam surau kerana tidak panas ada kipas angin. 

Sebenarnya tujuan utama diadakan sembahyang di lapangan sebab untuk membuktikan ketabahan, kesabaran umat Islam menghadapi rintangan yang panasnya tidaklah sepanas di Padang Mahsar nanti.

Cuma panas di kepala dan badan sahaja tidak mengapa sebab lepas itu boleh duduk bawah bumbung ruang legar Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) atau bertungkus lumus bekerja membantu memotong daging lembu korban untuk dibahagi-bahagikan kepada semua masyarakat Islam terutamanya yang daif.

Tahun ini Abang Rahim Abdul Rahman yang menjadi tujang program korban saban tahun menghadkan tiga ekor lembu sahaja.

Dua ekor dilaksanakan selepas sembahyang Sunat Aidil Adha manakala seekor lagi selepas Jumaat nanti maklumlah hari ini merupakan Hari Jumaat nanti takut pula tidak sempat ke masjid sembahyang Fardhu Jumaat.

Kesemua lembu korban disembelih oleh Imam Surau Guar Kepayang, Haji Saad Arshad.

Krew maiguarkepayang terutamanya Pa Cik sedang merakam gambar-gambar menarik untuk siaran nanti dan akan dipaparkan bila semuanya selesai.

0 comments:

Designed by Posicionamiento Web | Bloggerized by GosuBlogger | Blue Business Blogger