Antara aset yang ada pada Kampung Guar Kepayang

       


        
                                     



 Oleh: Tuba

 Bercakap fasal usahawan atau koperasi, Kampung Guar Kepayang antara pengerak awal ke arah itu apabila projek traktor hasil usaha Penghulu, Allahyarham Haji Hasan Haji Samad serta bantuan oleh
Allahyarham Haji Ahmad Haji Awang dipekenalkan

Projek yang dilaksanakan di awal tahun 1960 an itu dikendalikan oleh Allahyarham Haji Abdul Aziz Mustaffa..  Waktu itu ada dua buah yang berpengkalan di hadapan surau dekat rumah pengawal kampung, di bawah rimbunan pokok keriang, hutan mengkuang dan bersebelahan taliair atau orang kampung panggil 'ban'.

Ada tiga orang drebar yang berjasa iaitu Haji Husin Abdul Rashid, Haji Sadi Hashim dan Allahyarham Haji Abdul Aziz sendiri.  Mereka mengerjakan sawah sekitar kampung sehingga ke Permatang Kerai semuanya hampir 100 relong.  

Menurut Haji Said, bukan itu sahaja malahan ketiga-tiganya pernah bertugas sehingga ke Sedim, Tualang di Kedah, Sungai Petai, Perak.dan Batu Maung, Pulau Pinang.

Semua drebar tinggal di situ sehingga selesai kerja baru semuanya balik ke kampung sambil membawa upah yang dibahagikan di samping lebihan kos minyak dan baikinya barulah dimasukan ke dalam tabung koperasi.

 Pada mulanya tambah beliau, ramai penduduk mengambil langkah drastik menyertainya tetapi bila ada seorang dua yang 'cucuk' sana sini maka ramai pula yang melangkah keluar.  Yang tinggal beberapa kerat sahaja sehinggalah keputusan diambil untuk menjual traktor berkenaan.

 Itu kisah dulu, sekarang ini atas rasa inisiatif beberapa individu seperti Haji Bakar Mohamad, Mutalib Hamid dan dua tiga orang lagi akhirnya traktor kembali wujud di kampung ini,  Dua buab traktor dibeli pada awal tahun 2000 lalu.

Ianya tidaklah bekerja macam dulu sampai jauh meninggalkan kampung cuma puluhan petak sawah sahaja kerana ada di kalangan penduduk yang mempunyai traktor atau kobota sendiri.

Walaupun drebarnya salih berganti pada mulanya Abdul Halim Hamid, Firdaus Arshad, Mohamad Rafat, Tarmizi Ahmad dan sekarang bendaharinya sendiri, Mutalib Abdul Hamid terpaksa pula mengalas tanggungjawab setelah tiada siapa sanggup melaksanakan amanah tersebut.di musim ini.

 Apa pun semua orang kena 'tabik' pada Mohamad Abdul Rahaman kerana dari mula traktor ini dibeli beliau merupakan drebar berhati jitu sanggup bersusah payah kadang-kadang membaiki sendiri atau terpaksa berlumpur hingga ke kepala bila traktor itu 'lekat' dalam petak sawah yang dalam.




0 comments:

Designed by Posicionamiento Web | Bloggerized by GosuBlogger | Blue Business Blogger