SEJARAH KAMPUNG GUAR KEPAYANG, KEPALA BATAS

Pak Ngah Ad ataupun Hj.Saad adalah diantara orang
lama dan berpengalaman di dlm Kg.Guar Kepayang.Foto ini
dirakam ketika beliau ditemuramah oleh Blogger di rumahnya.






Kampung Guar Kepayang, Kepala Batas, Seberang Perai merupakan saudara kembar pada Guar Kepayang, Pendang, Kedah kerana banyak fakta dan cerita orang veteran semasa di wawancara mengiakanya.
Kedatangan pengasas kampung yang dulunya dikenali sebagai kampung 'tahi' di kalangan orang luar ekoran keadaanya yang terlalu becak berpunca dari lari daripada terlibat dengan perang 'musuh bisik' antara Kedah dan Thailand yang ketika itu dikenali sebagai 'Siam'.
Perpindahan dengan dada yang penuh ilmu agama akhirnya membawa seribu keberkatan bagi kampung ini apabila ramai orang luar terpaksa menjadikan jalan becak sebagai titian menjejaki ilmu Islam daripada beberapa orang pengasas.
Nama seperti Allahyarham Pak Lang Mohamad yang mempunyai tiga anak iaitu Wa Tapa, Pak Cik Nordin dan Mak Dak Tam adalah tokoh yang disegani kerana mempunyai ilmu agama yang tinggi.
Ramai yang datang mempelajari ilmu daripadanya sehingga melahirkan ramai lagi pengajar agama serta pembukaan sekolah agama terawal berbanding kawasan sekitar. Di Permatang Sungai Dua hanya ada pondok iaitu berdekatan masjid dan bersebelahan rumah Ustaz Moin.
Dulunya laluan utama ialah di Jalan Kampung Tok Oh kerana jalan sekarang terlalu kecil tetapi bila mambangunya surau dan Sekolah Arab barulah jalan utama sekarang dibina.
Selain Pak Lang Mohamad, Haji Salleh, Tok Min dan beberapa tokoh lagi adalah penyumbang utama pembangunan kawasan yang subuh dengan kegiatan bercucuk tanam.
Untuk makluman generasi muda, dulunya kampung ini turut didiami oleh tiga keluarga berbangsa tionghua iaitu di jalan Kampung Tok Oh, tapak rumah Allaahyarham Yaacob dan berdekatan rumah Allahyarham Pak Lang Daud.
Semuanya, menjalankan perniagaan mengisar padi. Orang melayu ramai pergi mengisar padi
di situ untuk dijadikan beras sebagai bahan keperluan asasi.
Sekolah Arab Tarbiyatul Bani Nawal Banat dibuka oleh tokoh, Haji Saad yang berasal dari Guar Perahu pada tahun 1944 setelah berkahwin dengan anak Mak Dak Tam.
Ramai tokoh seperti bekas Imam Masjid Permatang Sungai Dua, Pak Su Haji Ahmad, petugas di Radio Televisyen Malaysia (RTM) , Osman Fauzi, Hasan Tok Mail dan lainya antara pelajar mula di sini.
Sekalung penghargaan seharunya diberikan kepada dua tenaga pengajar yang bertungkus lumus iaitu Ustaz Haji Saad dan Ahmad Nisan dari Permatang Tok Gelam. Hasil didikan itu Sekolah Arab sering mendapat pujian kerana sering mengadakan 'Majlis Istifal' untuk mengcugkil bakal pelajar serta membuktikan pada masyarakat betapa pentingnya pendidikan agama untuk menghadapi masa depan yang lebih mencabar.
Pengorbanan yang ditaburkan, hasilnya kini Kampung Guar Kepayang membangun dengan baik dari segi pembangunan pertanian, kerja gotong royong, pengajian agama serta berjaya mengadakan kelompok traktor hasil penerangan kesedaran oleh seorang tokoh Penghulu berkarisma, Allahyarham Haji Hasan Haji Samad.
Sampai kini Kampung Guar Kapayang terus maju dengan infrastruktur baru yang lebih baik sesuai dengan peredaran zaman.
Rumah dulunya hanya 50 buah kini menjangkau 160 buah rumah dengan isi keluarga yang ramai tetap bersatu padu melalui semangat gotong royong umpamanya kenduri kendara, kematian serta lainya.
Keeratan antara satu sama lain membuktikan perkampungan yang dulunya digelar 'Kampung Tahi' kini ternyata menempa kemajuan demi kemajuan walaupun kadang kala kemajuan yang dikecapi tersisih ekoran mainan politik yang tidak bertanggungjawab.
Sesiapa yang pernah menjejaki kaki ke Kampung Guar Kepayang di awal 80 an pastinya terasa kelainan kini setelah berlaku pertambahan dan pembesaran rumah penduduk yang dulunya bekerja di sawah.
Bukan itu sahaja bahkan berlaku kelainan apabila perubahan sistem pendidikan serta infrastruktur pembangunan asasi.

0 comments:

Designed by Posicionamiento Web | Bloggerized by GosuBlogger | Blue Business Blogger